طراحی و ساخت منبع کویل دار

تولید کننده منبع کویل دار

طراحی و ساخت منبع کویل دار

تولید کننده منبع کویل دار

  • ۰
  • ۰

معرفی منبع کویل دار یا منبع کویلی

منبع کویل دار یا منبع کویلی یک نوع مبدل حرارتی غیر مستقیم می باشد، که گرمای خود را توسط کویل های موجود در آن به آب ورودی انتقال داده و آب گرم مصرفی منازل را فراهم می سازد. این منبع در انواع و اندازه های مختلفی ساخته می شود که هر کدام ویژگی های منحصر به فرد خود را دارد، اما در کل هدف آن ها تامین آب گرم می باشد.

منبع کویل دار در دو نوع منبع کویل دار افقی یا خوابیده و منبع کویل دار عمودی یا ایستاده طراحی و تولید می شوند در سیستم های گرمایش مرکزی ساختمان برای تولید آب گرم مصرفی و بهداشتی از آب سرد ورودی به ساختمان  استفاده می شوند.

مکانیزم عمل گرمایشی این منابع  استفاده از انرژی گرمایی آب گرم یا بخار  دیگ حرارت مرکزی ساختمان در کویل نصب شده درون منبع و انتقال این انرژی گرمایی به آب سرد ورودی در منبع کویلی (مانند مبدل حرارتی) جهت گرم کردن آب سرد مصرفی و تولید آب گرم بهداشتی است.

چنان چه پایین ترین قسمت کویل منبع کویل دار یا منبع کویلی افقی بالا تر از سطح کلکتور دیگ آب گرم موتورخانه باشد، تامین آب گرم مصرفی با منبع کویل دار افقی بدون استفاده از پمپ سیرکولاتور آب گرم قابل انجام است.

جنس بدنه منابع  معمولا از ورق گالوانیزه گرم می باشد، اما در صورت استفاده از ورق سیاه، جهت جلوگیری از زنگ زدن و اکسید شدن آن، سطح داخلی منابع را با رنگ اپوکسی کاملاً پوشش می دهند.

تفاوت منبع کویل دار افقی (خوابیده) و منبع کویل دار عمودی (ایستاده)

منبع کویل دار عمودی یا ایستاده به صورت ایستاده تولید می شود و دارای پایه های زمینی است که روی فونداسیون مخصوص در موتورخانه نصب می شود. نوع افقی منبع کویل دار بدون پایه تولید می‌شود و به وسیله نگهدارنده نعل اسبی روی دیوار و یا روی شاسی متصل به زمین نصب می شود.

منبع کویل دار افقی یا خوابیده نسبت به منبع کویل دار عمودی یا ایستاده در یک سایز ثابت دارای قطر کمتر و طول بیشتر است.

منبع کویل دار ایستاده یا عمودی به دلیل امکان ایستایی بالاتر باید دارای قطر متناسب جهت استقرار باشد.

عملکرد منبع کویل دار

در منبع کویل دار، آب گرم یا بخار تولید شده در دیگ یا بویلر، وارد کویل های موجود در منبع می شود و بین کویل ها جریان می یابد. آب سرد ورودی در مصارف روزمره خانگی و نیز آب لوله کشی شهری، توسط کویل ها افزایش دما پیدا کرده و به سمت واحد های مصرفی حرکت می کند. یکی از مزیت های منبع کویلی این است که آب مصرف نشده در سیستم، طی یک مسیر برگشتی، دوباره به داخل منبع کویل دار هدایت می شود که سبب کاهش چشمگیر مصرف انرژی و افزایش راندمان دستگاه می شود.

عملکرد دستگاه منبع کویل دار به این صورت است که سیال گرم کننده که در داخل یک بویلر آب گرم یا هر وسیله مشابه گرم شده و وارد کویل ها می شود. سیال گرم شونده که در اطراف این کویل ها در داخل منبع جریان دارد بر اساس قانون جریان همرفتی، افزایش دما پیدا می کند و پس از رسیدن به دمای مورد نظر به سمت واحد های مصرفی جریان می یابد.

به عبارت دیگر منبع کویل دار نوعی مبدل حرارتی پر بازده است که در کاربری های سبک و نیمه سنگین بسیار مورد توجه قرار گرفته است. منابع کویلی با بهره گیری از یک کویل در داخل مخزن خود یک جریان همرفتی دمایی بین سیال گرم کننده و سیال گرم شونده برقرار می کند و به این صورت انرژی تولید شده توسط بویلر را به سمت محل مصرف اصلی هدایت می کند.

ضخامت منابع کویل دار

محاسبه و تعیین ضخامت صحیح ورق فولادی مورد استفاده در ساخت انواع منبع آب گرم کویلی و منابع دیگر بر اساس فشار کار (فشار آب درون منبع کویل دار) و همچنین بر اساس استاندارد های بین المللی مخازن تحت فشار، بسیار حائز اهمیت است.

از عوامل دیگری که در تعیین ضخامت مناسب ورق مورد استفاده در ساخت منبع کویل دار از اهمیت زیادی برخوردار است، می توان به دمای کاری (دمای سیال داخل منبع کویل دار) و ضریب خوردگی آب مورد استفاده در منبع کویل دار اشاره کرد.

اجزای مختلف منبع کویل دار

  • کویل
  • بدنه
  • لوله های ارتباطی
  • دریچه بازدید
  • سنسور حرارتی
  • بوشن ها
  • شیر تخلیه
  • شیر اطمینان
  • گیج فشار

میزان دمای آب گرم منابع کویل دار

در خصوص میزان دمای آب گرم، ظرافت و استاندارد های مهندسی را باید رعایت کرد. بر این اساس معمولاً دمای آب گرم بهداشتی مورد استفاده در ساختمان ها، بین ۵۰ تا حد اکثر ۶۰ درجه سانتی گراد توصیه می شود. به ویژه، دمای آب گرم بهداشتی ذخیره شده در منبع کویل دار نباید کم تر از ۵۰ درجه باشد؛ چرا که اگر دمای آب گرم درون منبع کویل دار به کم تر از این دما برسد، باکتری های سبز رنگ خاصی که دمای مناسب رشد و تکثیر آن ها بین ۲۵ تا ۵۰ درجه سانتی گراد است، ظاهر و موجب زحمت خواهند شد. در نتیجه، منبع کویل دار تبدیل به محلی برای تجمع این گونه باکتری ها خواهد شد که این امر، ایجاد هزینه اضافی شستشوی دوره ای منبع کویل دار برای حذف دوره ای این باکتری مزاحم را به همراه خواهد داشت.

نکات طلایی در طراحی منبع کویل دار

  • هر دستگاه منبع کویلی باید دارای دریچه آدم رو بیضی شکل به ابعاد ۱۱*۱۵ اینچ برای مخازن تحت فشار و واشر مربوطه مناسب باشد.
  • عدسی کویل مسی باید از جنس فولاد چدنی باشد.
  • برای طراحی و ساخت کویل ها معمولا از لوله های مسی به قطر های ۳.۴ اینچ و یا ۷.۸ اینچ استفاده شود.
  • هر دستگاه منبع کویل دار برای استحکام و استقرار مناسب، دارای پایه مناسب از جنس فولاد ساختمانی باشد.
  • برای سهولت در حمل و نقل و جا به جایی، هر دستگاه منبع کویلی، دارای دو محل اتصال قلاب مخصوص باشد.
  • مخزن اصلی منبع کویل دار، بر حسب شرایط مکانی و پارامتر های تصمیم گیری دیگر، به صورت استوانه افقی یا عمودی و سر و ته عدسی لبه دار پرس شده، ساخته شود.
  • بوشن های لازم جهت خروجی آب گرم مصرفی، ورودی آب، تخلیه، ترمومتر، ترموکوپل شیر ترموستاتیک، شیر اطمینان و فشارسنج روی دستگاه با جوشکاری نصب شوند.
  • تست مخزن اصلی در فشاری برابر با یک و نیم برابر فشار کل انجام شود.
  • بعد از تمیزکاری جداره داخلی دستگاه منبع کویل دار، حداقل دو لایه اپوکسی مخصوص زده شود و بعد از ضد زنگ زدن جدار خارجی آن، از رنگ های روغنی استفاده شود.
  • درجه حرارت در نظر گرفته شده در طراحی کویل ها ۳۵۰ درجه فارنهایت می باشد.
  • فشار طراحی و تست کویل ها تا قطر ۸ اینچ به ترتیب، ۱۵۰ و ۳۰۰ پوند بر اینچ مربع و برای کویل هایی به قطر ۱۰ تا ۱۴ اینچ به ترتیب ۱۲۵ و ۲۵۰ پوند بر اینچ مربع است.
  • برای ساخت صفحه تیوب پلیت و غلاف کویل مسی از فولاد مناسب مخازن تحت فشار استفاده شود.

اتصالات منبع کویل دار

منبع کویل دار باید دارای اتصالاتی چون؛ ورودی، خروجی، تخلیه، شیر اطمینان، ترمومتر، برگشتی آب گرم مصرفی و فشار سنج به صورت تعبیه شده روی منبع باشند. در ساخت منابع کویل دار یا منبع کویل دار باید به مسئله از هم گسستگی و فاصله گرفتن لوپ های رفت و برگشت کویل از یک دیگر به دلیل سرد و گرم شدن، فشار آب، رسوب و ... توجه شود و در هنگام تولید و ساخت توسط پلیت های مخصوص که مانند لز الگوی تیوب شیت برش خورده اند در طول 3/4 انتهایی کویل ها استفاده کرد تا هنگام تعمیرات امکان خروج کویل از دهانه تعبیه شده روی منبع کویل دار وجود داشته باشد.

منابع کویل دار بر خلاف منابع دو جداره نیاز به نگهداری دارند. روی بدنه منبع کویل دار در ارتفاع حدودا 3/4  بالایی محلی برای نصب ترمومتر تعبیه شده است که برای نمایش درجه حرارت آب داخل منبع کویلی به کار می رود. از ترمومتر های 10 سانتی غلاف دار استفاده شود. انرژی ورودی منبع کویلی توسط آب گرم، آب داغ، بخار و ... تامین می شود. برای کنترل این انرژی ورودی در سیستم آب گرم از شیر های برقی دو راهی در مسیر اصلی و یا سه راهی مسیر بای پاس و یا خاموش و روشن شدن الکتروپمپ آب گرم استفاده می شود. در سیستم های بخار جهت کنترل دبی بخار و انرژی ورودی از شیر های برقی دو راهی می توان استفاده کرد این شیر ها می توانند از نوع تک ضرب و یا تدریجی باشند. استفاده از شیر های تدریجی در سیستم آب گرم یا بخار کنترل دمای بهتری را در اختیار می گذارد و در عین حال از قیمت بالا تری هم برخوردار هستند.

کویل منبع کویل دار به دلیل تماس مستقیم با آب مصرفی که روزانه به دفعات تعویض و از منبع گذر می کند دچار رسوب گرفتگی می شود هر چه دمای آب گرم موتورخانه (دمای داخل کویل) بیشتر شود رسوب پذیری کویل بیشتر می شود. (دمای بالای 60 درجه برای منابع کویل دار توصیه نمی شود). بسته به میزان سختی آب شهری منطقه و مصرف و ظرفیت منبع کویل دار زمان اسیدشویی در ساختمان های مختلف متفاوت است. عایق کاری منابع کویل دار در موتورخانه ها الزامی است. استفاده از عایق های پشم شیشه همراه با مل و ماستیک و متقال و عایق های جدید الاستومریک به ضخامت مناسب برای منابع کویل دار توصیه می شود. سطح کویل حرارتی منابع کویل دار طبق ابعاد منبع و میزان انرژی مورد نیاز برای گرم کردن آب منبع کویل دار از مهم ترین نکات طراحی و ساخت منابع کویل دار است که معمولا توسط سازنده ها بر اساس فوت مربع بیان می شود. که به معنای سطح تماس آب مصرفی با کویل های دستگاه است. تیوب شیت کویل های منابع کویل دار از فولاد و عدسی کویل آن ها از چدن ساخته می شود.

نصب منبع کویل دار

محل نصب منبع کویل دار یا منبع کویلی باید جهت تعمیرات و جا به جایی دستگاه فضای کافی داشته باشد. در قسمت جلوی منبع کویل دار که کویل دستگاه قرار دارد در محل نصب باید 1.5 برابر قطر مخزن فضا باشد تا بتوان کویل دستگاه را برای تعمیرات و سرویس از دستگاه خارج کرد. محل نصب منبع کویل دار باید کفشور فاضلاب، به جهت هدایت آب حاصل از نشتی و تخلیه دستگاه را داشته باشد. بدنه مخزن کویل دار باید بعد از نصب با نوع عایق مناسب پشم شیشه و یا عایق الاستومری عایق شود. لوله کشی اطراف منبع کویل دار نباید خللی در جا به جایی و تعمیرات مخزن داشته باشد.

لوله شیر اطمینان جهت خروج آب در زمان خطر و تست باید تا ۱۰ سانتی متری کف موتورخانه کشیده شود.

پمپ برگشت آب گرم مصرفی باید حتی الامکان نزدیک به منبع کویل دار و دارای ترموستات باشد.

زیر منبع کویل دار جهت تخلیه به جای درپوش باید از شیر و لوله کشی تا محل مناسب جهت تخلیه استفاده شود.

شیر اطمینان نصب شده روی دستگاه باید از نوع حساس به دما و فشار باشد.

سطح نصب تراز باشد و دستگاه روی فونداسیون مخصوص نصب شود تا در صورت عبور آب از کف موتورخانه پایه‌ های دستگاه در معرض پوسیدگی نباشند.

در موتورخانه هایی که در طبقات زیرین هستند و از راه پله و پارکینگ دسترسی ندارند دریچه سقفی برای تعویض منبع کویل دار و انجام تعمیرات در نظر گرفته شود.

خط بای پاس برای شیر سه راه برقی و پمپ برگشتی آب گرم مصرفی در نظر گرفته شود. در مسیر های ورودی و خروجی مخزن از مهره ماسوره و شیر یک طرفه و شیر فلکه های مناسب با سایز و فشار کاری مخزن استفاده شود.

برای دریافت این خدمات می توانید با واحد پشتیبانی سایت تماس بگیرید. سایت هلدینگ صنایع برتر ایران آماده عقد قرارداد دائمی با انواع شرکت ها و کارخانجات و هتل ها و رستوران و مجتمع های ادرای و مسکونی در تمامی استان ها می باشد.

شرکت هلدینگ صنایع برتر ایران با تطبیق دادن شرایط و الزامات استاندارد تولید این منابع و نیز ارایه راه حل های متناسب با نحوه کاربری و کار گذاری آن ها جهت اتصال و استفاده آن ها، نصب و اجرای این نوع منابع را تسهیل و با دوام بودن آن ها را تضمین می نماید.

مجموعه صنعتی هلدینگ صنایع برتر ایران در زمینه تولید منبع کویل دار به صورت حرفه ای در حال فعالیت است. شما هر گونه نیازی که به انواع منبع کویل دار و دیگر محصولات را داشته باشید توسط کادر مجرب و حرفه ای ما در کم ترین زمان ممکن و با بهترین کیفیت به شما ارائه می شود.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص منبع کویل دار و نحوه تولید آن ها به سایت هلدینگ صنایع برتر ایران مراجعه نمایید.

برای ثبت سفارش با ما در تماس باشید: 09129536702 09127065945 02186127232

  • ۰۰/۰۳/۱۹
  • منبع کویل دار شرکت هلدینگ صنایع برتر ایران